Thailand 3 en Hong Kong

24 januari 2017 - Lunteren, Nederland

De vorige blog eindigden we op Koh Tao met enorme regenval en overstromingen. Eerst leek er geen einde aan te komen en konden we de straten doorzwemmen. Het water kwam tot ons middel en er kwam van alles langs gedreven, waaronder een slang (geen tuinslang maar een echt dier) en de complete inrichting van een huis. Na een paar dagen zakte het water genoeg om op zoek te gaan naar een duikschool en we spraken af voor de volgende dag. Op 8 januari begonnen we dus aan onze Advanced duikcursus. Er stonden die dag drie duiken gepland: een wreckdive naar een wrak van een marineschip op 30 meter diepte, een navigatieduik waarbij we zelf met een kompas door het water moesten navigeren en een nachtduik waarbij we met zaklampen in het donker doken. Op de tweede dag begonnen we heel vroeg met een diepe duik naar bijna 30 meter en vervolgens deden we nog een duik om ons drijfvermogen en positie onder water te trainen. Na alle duiken geslaagd afgerond te hebben kregen we ons gevorderden certificaat, wat betekent dat we nu overal ter wereld tot 30 meter diep mogen duiken! Na de duikcursus hadden we nog een dag op Koh Tao te gaan, op deze dag hebben we in de ochtend een longtailboat genomen naar het kleine eiland Koh Nang Yuan. Hier zijn we naar het viewpoint geklommen en hebben we op het strand gelegen.

Op woensdag 11 januari vertrokken we met de veerboot naar Koh Phangan. Inmiddels was het helemaal opgeklaard dus we kwamen aan met een lekker zonnetje. We hebben lekker op het strand gelegen en een rondje op de waterscooter gemaakt (“cheap price” en op dit eiland moet het wel ;) ) Maar we gingen voornamelijk naar dit eiland omdat hier op 12 januari de Full Moon Party plaats vindt. Deze traditie is hier ooit begonnen en is uitgegroeid tot de grootste ter wereld. Het feest vindt elke maand op het strand plaats bij volle maan en iedereen drinkt uit buckets. De meeste mensen dragen felle kleding en zijn beschilderd met bodypaint. Op donderdag, na een dagje strand, was het tijd voor het feest. Overal op het strand waren artiesten die met vuurstokken draaiden en gooiden, je kon touwtje springen met brandende touwen, limbodansen onder een brandende limbo door en door een brandende hoepel springen. We hebben in ieder geval meerdere keren gezien dat het niet slim is dit te doen als je dronken bent. Al met het al was het gaaf om dit feest mee te maken, want het is erg bijzonder om met zoveel mensen (rond de 30.000) op zo’n bijzondere manier een ode aan de volle maan te brengen.

Het feest ging door tot zonsopgang, maar aangezien we de volgende ochtend om 7 uur werden opgehaald bij ons guesthouse voor de terugreis met de boot en bus naar Bangkok haakten wij iets eerder af. Onze reis verliep helaas net iets anders dan gepland. Na vroeg opgestaan te zijn kwam eerst onze taxi niet opdagen. Na een paar telefoontjes met een Thai die zei dat het allemaal wel goed zou komen kwam de persoon die we aan de telefoon hadden uiteindelijk zelf naar ons toe op een scooter. Ze vertelde dat er inderdaad iets mis was gegaan en ze hield een taxi aan zodat we alsnog op tijd bij de haven zouden zijn. Eenmaal aangekomen werd ons helaas verteld dat de veerboot van 8:30 niet zou gaan. We konden de volgende nemen om 13:00. We baalden dat we voor niks een kort nachtje hadden gehad en dus ook laat in Bangkok aan zouden komen. Later hoorden we dat er een brug was weggespoeld op de weg naar Bangkok door de overstromingen, dus dat de paar dagen ervoor helemaal geen vervoer naar Bangkok via bus mogelijk was. Uiteindelijk waren we toch blij dat we in Bangkok aankwamen, al was het pas om half twee ’s nachts.

Voor de laatste dagen in Bangkok hadden we nog een aantal dingen op de planning, waaronder een bezoek aan de floating market en The Bridge over River Kwai met de dodenspoorlijn (bekend van de film). We deden dit in een dag zodat we ook nog wat tijd in Bangkok zelf hadden. In Bangkok zijn we naar de Chatuchak weekend market (de grootste weekendmarkt met zo’n 15.000 stalletjes), een Muay Thai bokswedstrijd en naar de markt in Chinatown geweest. Op woensdag 18 januari was het dan zover: tijd om Thailand te verlaten. Aan het eind van de ochtend vlogen we naar Hong Kong waar we rond vier uur lokale tijd aankwamen.

Hong Kong was sowieso al een tussenstop voor onze terugvlucht, maar we hebben er een extra lange tussenstop van gemaakt. In totaal hadden we ongeveer drie en een halve dag in Hong Kong. Op de eerste avond zijn we naar een bijzonder restaurant geweest: Tim Ho Wan. Ze noemen zichzelf de Dim Sum specialisten en terecht: met hun gerechten hebben ze een Michelin ster verdiend. We gingen dus eten in het goedkoopste restaurant ter wereld met een Michelin ster. Het eten was erg goed, ook al hadden we nog geen vergelijkingsmateriaal. Ook kregen we een gratis pot thee op tafel, net als iedereen in het restaurant. We schonken een kopje in en begonnen te drinken, terwijl naast ons mensen aan een tafeltje gingen zitten. Even later begonnen die mensen met dezelfde thee die wij aan het drinken waren, al hun servies af te wassen. We keken elkaar aan en waren even bang dat de thee toch geen thee bleek te zijn. Gelukkig dronken de mensen later wel gewoon van de thee, maar blijkbaar is het een gewoonte om er ook je servies mee te wassen. Leonie had hierna wel genoeg van de thee, maar Christiaan dacht “als die Chinezen het drinken zal het wel goed zijn, we zitten ten slotte in een sterrenrestaurant” en dronk dus twee volle koppen. Na het diner hebben we de bekende lichtshow in de haven van de stad bekeken en daarna zijn we terug naar het hotel gegaan.

De volgende dagen kwamen we erachter dat de thee van het sterrenrestaurant echte Chinese thee was: niet bestemd voor ons westerse verteringsstelsel. De hoeveelheid gedronken thee leek ook te bepalen hoe heftig de reactie was. Jullie raden al wie er het meeste last van had. We hebben dus iets rustiger aan moeten doen, maar hebben alsnog alle grote highlights kunnen zien: de Big Buddha, een klein vissersdorpje met huisjes gebouwd op houten palen boven het water, ten thousand buddhas monastry, the peak met prachtig uitzicht over de stad, en natuurlijk de stad zelf. Ook hebben we een dag doorgebracht op de meest magische plek van Hong Kong: Disneyland! Het begon al in de speciale metro naar het park, deze had ramen in de vorm van het hoofd van Mickey Mouse en was compleet in Disney stijl. “Have a magical day” riep de ticketverkoopster ons na en daar gingen we: als eerste op de foto met Donald en Katrien! We hebben een heerlijk dagje gehad, en de mensen die het park bezochten waren al een attractie op zich: Chinezen die schaamteloos wachtrijen proberen over te slaan en werkelijk elk detail van elke attractie vastleggen op camera, een draaimolen met vrijwel alleen maar volwassen inzittenden (30+), Aziaten die massaal de 3D figuren in een 3D film proberen vast te pakken en de overvloed aan peace tekens die door vrijwel elke hand gevormd werden. Kortom; we hebben ons goed vermaakt!

Zaterdagavond was het tijd om richting het vliegveld te gaan voor het vliegtuig dat ons terug naar huis en naar het eindpunt van onze reis zou brengen. Op zondagochtend werden we warm ontvangen en konden we weer gaan wennen aan ons koude kikkerlandje. We kijken terug op een geweldige reis en we vinden het leuk dat jullie ons al die tijd gevolgd hebben! We zien jullie snel!

Ps. In de tussentijd hebben we ook onze aftermovie van Australië afgemaakt, deze is te zien via de volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=tMXIWq6qbm8

1. Wilke:
    24 januari 2017
    Ik heb van jullie verhalen en foto's genoten! X
  2. K & KJ:
    27 januari 2017
    Leuke afsluiting van een mooie reis !