Pai en het zuiden deel 1

6 januari 2017 - Koh Tao, Thailand

Het is alweer een tijdje geleden dat we onze laatste blog schreven, en in die tijd is er veel gebeurd. We beginnen in Pai, waar onze vorige blog eindigde. We waren hier van 14 tot 18 december. Pai is een vrij klein dorpje en in de omgeving zijn verder ook geen grote steden. Wel is er veel te zien. We hebben hier onder andere de Lod Cave bezocht. Om hier te komen reden we met een scooter de bergen door. De wegen waren steil en de bochten scherp. Omdat scooter rijden in Pai heel populair is, waren de goede scooters van 125cc al niet meer beschikbaar. Onze enige keus van een 110cc “scoopy”, die een stuk minder kracht heeft. Onderweg moest Leonie (die achterop zat) dan ook meerdere keren afstappen omdat we met z’n tweeën de steile berg niet op kwamen. Ook hadden we ons een beetje vergist in het temperatuurverschil hoog in de bergen. In Pai was het weer aangenaam voor een korte broek en T-shirt. Hierin stapten we dus op de scooter. Maar hoe hoger we kwamen, hoe kouder het werd. Dus daar reden we, over de top van de berg met 10 graden in een korte broek en shirt. Het enige wat de rit iets aangenamer maakte was het stalletje met warme thee en koffie waar we onderweg stopten. Toen we bij de grot aankwamen betaalden we de entree en ging er een lokale guide met ons mee. Deze gids had een gaslamp bij haar en leidde ons rond door de grot. Van eeuwenoude muurschilderingen tot enorme stalagmieten en stalactieten; het was bijzonder om te zien. Ook legden we een deel van de grot af op een bamboevlot terwijl er duizenden vissen om ons heen zwommen.

Na dit bezoek reden we terug naar Pai waar we in de andere dagen een groot zwembad, de Pai Canyon en een witte boeddha bezochten. In de avond gingen we vaak naar de gezellige straatmarkt met honderden kraampjes met eten en drinken. Na ons bezoek aan Pai gingen we terug naar Chiang Mai, waar we nog een paar dagen bleven voordat we naar het zuiden vlogen.

Onze eerste bestemming in het zuiden was Krabi town. De afgelopen periode was het in het zuiden slecht weer geweest, maar gelukkig viel het, op een enkele bui na, mee toen we aankwamen op 21 december. Op de 22e hebben we de Tiger Cave Temple bezocht. Dit is dé highlight van Krabi Town. Deze tempel is gelegen op een berg en te bereiken via een steile trap met 1260 (grote/hoge) treden. Het was een enorme klim maar het uitzicht was prachtig. De dag erna hebben we een tour gedaan naar 4 eilanden: Ao-Phra-Nang, Chicken island, Tub island en Poda Island. We stopten op prachtige stranden en konden genieten van de spectaculaire uitzichten.

Op 24 december gingen we door naar het resort in Ao Nang waar we kerst hebben gevierd. Het weer was prachtig en we hebben gezwommen in de zee en het zwembad. Met kerst zijn we lekker uit eten geweest en hebben we kerstfilms gekeken om toch nog een beetje in de kerstsfeer te komen. Al met al hebben we hier leuke dagen gehad.

27 december gingen we aan het eind van de dag verder richting het eiland Koh Lanta. Hier waren we tot de 30e. We hebben het eiland verkend met de scooter en de prachtige stranden bezocht. Het eiland was niet enorm druk bezocht door toeristen dus het was overal gezellig druk. We hebben van de zon genoten en de paar highlights van het eiland bezocht. Na een paar dagen gingen we op vrijdag 30 december verder naar Phuket. Ook op dit eiland hebben we veel mooie stranden bezocht maar het meest bijzondere was natuurlijk de jaarwisseling. We vierden oud en nieuw op het strand van Patong, waar duizenden wenslampionnen de lucht in gingen en om twaalf uur vuurwerk werd afgestoken. Samen met tienduizenden feestgangers gingen we 2017 in. Na de jaarwisseling ging het feest verder in de clubs aan de bekende Bangla Walking Street. De dagen na oud en nieuw hebben we op de scooter en op de stranden doorgebracht.

Op 3 januari werden we opgehaald voor onze tour door Khao Sok National Park. De tour duurde twee dagen en een nacht, waarbij we sliepen in een drijvend dorpje van bamboehutjes midden in het park. We hebben gezwommen, gevaren en gehiked naar prachtige grotten midden in de jungle. Het was heel bijzonder om zo even helemaal weg te zijn uit de bewoonde wereld en de natuur in zijn volle glorie te zien.

Na de tour sliepen we een nachtje in Surat Thani als tussenstop. De volgende ochtend vertrokken we met de boot naar Kho Tao, het eiland waar we ons PADI advanced duikcertificaat willen halen. Helaas beloofde de boottocht al niet veel goeds wat het weer betreft: het regende keihard en de enorme golven maakten een groot deel van de passagiers zeeziek. Eenmaal aangekomen op Koh Tao was het niet veel beter. Door de enorme regenval waren de straten veranderd in wilde rivieren, waar het water op sommige plekken tot boven je middel stond. Je raadt het al: toen we aankwamen in ons guesthouse waren onze backpacks, en dus ook alle kleren, doorweekt. Vandaag lijkt het weer nog niet veel beter, maar hopelijk stopt de regen snel en zakt het water zodat we kunnen beginnen aan onze duikcursus. Hierover later meer!

Over een ruime twee weken vliegen we alweer terug naar Nederland! De tijd gaat enorm snel en we genieten nog steeds van al het moois wat Thailand te bieden heeft!

1. K & KJ:
    6 januari 2017
    Jullie maken weer heel wat mee ! Hopelijk werkt het weer de komende tijd wat beter mee. Nog een hele goede tijd de komende twee weken.