Roadtrip deel 3: van Noosa Heads tot Cairns!

29 november 2016 - Sydney, Australië

Na ons dagje Australia Zoo reden we verder om de volgende dag naar Noosa Heads door te rijden. Hier hebben we een stuk langs de mooie kust gelopen en plannen gemaakt voor de komende dagen. Daarna zijn we doorgereden naar Hervey Bay, waar de volgende dag een tour op het programma stond.

Op woensdag 16 november begonnen we aan de 2-daagse Fraser Island Explorer Tour. Fraser Island is een eiland voor de kust waar geen verharde wegen zijn en wat bekend staat om de Dingoes (wilde honden) en ongerepte natuur. Toen we aankwamen op het eiland stapten we in onze 4-wheel drive bus. Het werd meteen duidelijk waarom alleen 4WD voertuigen het eiland op mogen en gordels verplicht zijn. De wegen bestaan uit diep mul zand en enorme kuilen, wat het meteen een spectaculaire eerste rit maakte. Na een tijdje rijden kwamen we uit op de snelweg van het eiland: het strand. Hier werd met 80 km/h overheen gereden. De eerste stop was een oud scheepswrak van het schip SS Maheno dat in 1935 op het strand terecht is gekomen nadat de sleeplijn brak terwijl het schip gesleept werd. Ooit was het een prachtig luxe stoomschip van meer dan 100 meter lang, nu is er nog weinig van over. Toch was het indrukwekkend om een deel van de boeg en romp daar nog te zien liggen, samen met een paar oude takels die nog overeind stonden.  Hierna bezochten we de champagne pools, een prachtig uitzichtpunt en een zoetwaterbeek genaamd Eli’s Creek. Daarna gingen we naar het resort waar we nog even hebben gezwommen en daarna hebben gegeten.

De volgende dag stonden we vroeg op om de zonsopkomst op het strand te bekijken. Na het ontbijt begonnen we de dag met een wandeling naar Lake Wabby, een groot zoetwatermeer midden tussen de zandduinen. Na een wandeling van een paar kilometer kwamen we in deze duinen terecht, die meer op een woestijn lijken vanwege het enorme oppervlak. Na even gezwommen te hebben en aan de waterkant te hebben gerelaxed, liepen we weer terug naar de bus. In de middag gingen we naar het bekendste punt van het eiland: Lake McKenzie. Met een prachtig wit strand en kristalhelder water was dit een echt droomplaatje. We hebben hier lekker gezwommen en op het strand gelegen. Daarna reden we verder en maakten we een wandeling door het regenwoud van het eiland. Aan het eind van de dag werden we teruggebracht naar de veerboot en zat de tour er alweer op. Gelukkig gaf de gids ons nog een goed advies mee voordat we gingen: “Cover the earth, before the earth covers you”. Met die gedachte gingen we verder.

De volgende twee dagen hebben we voornamelijk gereden om op zaterdag 19 november aan het eind van de dag in Airlie Beach aan te komen. Deze badplaats staat vooral in het teken van de Whitsundays. Voordat we gingen slapen kreeg Leonie de schrik van haar leven: een grote, harige spin kroop vrolijk door onze camper. Aangezien vrijwel alle spinnen in Australië giftig zijn moest deze spin vakkundig naar buiten worden begeleid zonder hem echt boos te maken. Een bakje, papiertje en Christiaan boden uitkomst zodat we rustig konden gaan slapen. De volgende dag gingen we op pad om de Whitsundays te verkennen. En wel met een prachtig tallship! We zeilden over het mooie blauwe water richting Dumbell Island. Hier konden we snorkelen en zagen we de mooie en kleurrijke onderwaterwereld. Vervolgens gingen we verder naar Whitehaven Beach, waar we het bekende en populaire strand op konden. Het was prachtig wit en in combinatie met het blauwe water was het precies zoals op alle foto’s die we al hadden gezien. Ook zagen we veel pijlstaartroggen in het water en als klap op de vuurpijl onze eerste haai: een lemon reefshark! Wel een kleintje, maar toch een haai ;)
Hierna zeilden we terug naar Airlie Beach. Die avond reden we weer verder naar de volgende slaapplek.

Toen we wakker werden reden we een stuk verder naar het noorden en kwamen we uit bij Mission Beach. Het bijzondere hiervan is dat het strand gelijk aansluit op het regenwoud. Het strand is dus omlijnd met palmbomen en in combinatie met de bijzondere waterkleur was het erg gaaf om te zien! Hier hebben we even gezwommen en op het strand gelegen.

Op dinsdag reden we verder naar de laatste stop van onze Roadtrip: Cairns! Nadat we op de camping waren aangekomen en wat gegeten hadden, werden we aan het begin van de middag opgehaald voor een wildlife tour door het regenwoud. In een buitenwijk van Cairns zagen we eerst al een grote groep Wallaby’s en Flying Foxes (Kalong). Vervolgens reden we de bergen en het regenwoud in. We zagen onder andere boomkangoeroes, vogelbekdieren, schildpadden, ratkangoeroes en waterdragons. Maar het echt gave gedeelte kwam na het avondeten toen het donker was. We gingen toen het regenwoud in met onze gids, die als enige licht bij zich had. Buiten ons groepje van vijf om was er verder niemand dus het was pikdonker, alleen dat was al bijzonder om mee te maken. 70% van de dieren in het regenwoud zijn actief in het donker, dus we kwamen er aardig wat tegen! We zagen drie soorten possums, een minisoort kangoeroe (red legged pademelon), de long-nosed bandicoot en verschillende gekko’s en spinnen. Het was zo donker dat toen we op een open veld aankwamen we duizenden sterren zagen en met het blote oog Venus, Mars en de melkweg konden zien. ’s Avonds laat kwamen we weer aan op de camping.

De volgende dag deden we het lekker rustig aan en hebben we gezwommen in het beroemde Cairns Esplanade Lagoon. Omdat wordt aangeraden niet in de zee te zwemmen vanwege het Stinger (kwallen) seizoen, was dit een mooi alternatief. In de avond hebben we lekker gebarbecued op de camping.

Op donderdag was het tijd voor onze laatste tour in Australië: een duiktour bij het Great Barrier Reef. In totaal hebben we drie duiken gemaakt en veel van het rif kunnen zien. We zagen onder andere Nemo, grote Cuttlefish (zeekat), veel tropische vissen en natuurlijk het koraal waar het rif om bekend staat. Na een leuke dag keerden we terug naar de haven van Cairns.

De volgende ochtend, onze laatste volle dag met de camper, reden we naar Josephine Falls. Dit zijn watervallen in het regenwoud. Hier hebben we gezwommen en zijn we van de natuurlijke glijbaan afgegleden. Na een ochtend bij de watervallen reden we terug naar Cairns en hebben we de middag bij de lagoon doorgebracht. In de avond was het tijd om in te pakken en hebben we ons laatste avondmaal in de camper gemaakt.

Na de laatste nacht was het moment dan toch echt daar. We moesten afscheid nemen van ons trouwe huisje. Met pijn in ons hart leverden we de sleutels in en gingen we door naar het vliegveld. We vlogen naar Sydney, waar we aan het eind van de middag aankwamen. We zijn nog even de stad in geweest en hebben het befaamde Luna Park bezocht. Dit is een soort vaste kermis pal naast de Harbour Bridge. Na een leuke avond liepen we terug richting het station en werd ons verblijf in Australië in stijl afgesloten: net toen we onder de Harbour Bridge liepen vond er een vuurwerkshow achter het Opera House plaats. Een prachtig gezicht vanaf de andere kant van het water! Hierna pakten we de trein terug naar ons hotel en gingen we slapen. Zondagochtend vlogen we Australië uit richting Bangkok.

Na meer dan vijf weken in dit land te zijn geweest, 6000 km met de camper te hebben afgelegd en enorm veel mooie dingen te hebben gezien, kijken we terug op een fantastische tijd. Nu nemen we afscheid van de Westerse levensstijl en maken we ons weer op voor de Aziatische gewoontes. Binnenkort zijn we weer bij jullie terug met een nieuw verhaal vanuit Thailand!

1. K & KJ:
    29 november 2016
    Wat een mooie afsluiting van deze Australie reis. Op naar Thailand !
  2. Anke:
    2 december 2016
    Fantastisch om te zien dat jullie zo genieten. Wat een indrukken!
    Onder ons gezegd vinden wij het toch wel fijn dat jullie inmiddels ruim over de helft zijn en jullie thuiskomst wat meer in beeld komt.
    Een mooie tijd in Thailand gewenst. Xx Nick en Anke