Roadtrip deel 2: Van Melbourne tot Sydney tot Brisbane!

15 november 2016 - Brisbane, Australië

We beginnen ons verhaal op 2 november, de dag dat we onze vorige blog plaatsten in Melbourne. Die dag hebben we alle highlights van de stad bezocht. Melbourne is een nette, ruim opgezette stad, maar enorm veel is er niet te doen. Het mooiste uitzicht hadden we toen we langs de rivier opliepen. We zagen de skyline terwijl de rivier vol lag met roeiboten die aan het trainen waren. Ook hebben we een kijkje genomen bij de stadions van het tennistoernooi Australian Open. Aan het eind van de dag gingen we naar de pier bij de wijk St. Kilda, zodat we de zonsondergang konden zien. Het leuke aan deze plek is dat er bij schemer honderden dwergpinguïns terugkomen naar hun thuisrots van hun dagje vissen. Ze voeren de gevangen vis dan aan hun jongen. Dit was erg bijzonder om te zien.

De volgende dag reden we naar Wilsons Promontory, een nationaal park. Hier hebben we veel kangoeroes, emoes en andere dieren gezien. Tijdens een van de wandelingen gleed er ineens een slang voor ons het pad over. Na later een tijd gezocht de hebben bleek dit een Eastern Tiger Snake te zijn. Een beet van deze slang leidt, als je geen behandeling krijgt, in 75% van de gevallen tot de dood. Gelukkig had de slang geen last van ons en konden we gewoon weer verder. Die avond reden we door naar onze volgende overnachtingsplek.

De dag erna was voornamelijk een rijdag. We legden een zo groot mogelijke afstand af richting het noorden en kwamen uiteindelijk aan bij Dolphins Point. Hier konden we dolfijnen uit het water zien springen. De camper stond bij het strand en dus hadden we een mooi uitzicht. Ook zagen we aan de overkant van de baai een grote bosbrand. Het seizoen daarvoor is in Oost-Australië begonnen en onderweg kwamen we dan ook regelmatig afgebrande stukken bos tegen.

En toen was het zaterdag 5 november, Chris is jarig! Na een verjaardagsontbijt en de kaarsjes op de taart uitgeblazen te hebben reden we naar Jervis Bay. Hier hebben we een kajak gehuurd om de baai te gaan verkennen. Op het water stond een flinke wind maar gelukkig scheen de zon en was het water lekker op temperatuur. Onderweg kwamen we ook nog een grote zeehond tegen die een stukje met ons mee zwom. In de avond zijn we lekker uit eten geweest en erna was het tijd om te skypen met het thuisfront.

Op zondag en maandag hebben we de Blue Mountains bezocht, een groot nationaal park op een uurtje rijden van Sydney. Grote bomen, steile afgronden, enorme bergwanden en watervallen vormden hier een prachtig landschap. Omdat we er twee dagen bleven hebben we ook overnacht in het park. Hiervoor vonden we een mooi plekje midden in het bos, waar we even lekker tot rust konden komen. Maandag reden we aan het eind van de middag door naar Sydney, waar we een camping buiten de stad hadden gevonden. Hier hebben we nog even gezwommen en daarna gebarbecued.

De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om Sydney te gaan verkennen. We liepen langs de Harbour Bridge, Opera House, Botanic Gardens, Art Gallery of NSW, Darling Harbour en vele andere hotspots. Wat een gave stad is Sydney! Er hangt een hele relaxte sfeer ondanks dat het zo’n grote stad is. Aan het eind van de dag hebben we een rondleiding door het Opera House gedaan waarin we een kijkje binnen konden nemen en er meer verteld werd over de geschiedenis achter dit bijzondere gebouw. Na afloop gingen we terug naar de camping.

Toen we wakker werden was het weer vroeg. Vanuit het centrum van Sydney werden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht voor Chris zijn verjaardagscadeau van Leonie: een helikoptervlucht boven Sydney en de omgeving. De vlucht vloog letterlijk voorbij en het uitzicht was adembenemend. Toch bijzonder om zo’n mooie stad vanuit de lucht te zien! Na afloop werden we naar de haven gebracht voor de bijbehorende lunch op een terras aan de haven met uitzicht op de brug en het Opera House. Hierna hebben we een bus naar Bondi Beach gepakt en vanaf daar de coastal walk gedaan; een stuk langs de mooie kust met uitzicht op verschillende stranden. In de avond hebben we over de Harbour Bridge gelopen en zijn we vervolgens terug naar de camping gegaan om ons busje op te halen en verder te rijden naar een volgende overnachtingsplek. Na hier geslapen te hebben zijn we de volgende dag een groot stuk gaan rijden. We hebben van tien uur ’s ochtends tot zeven uur ’s avonds gereden en kwamen uit in New Italy, dicht bij Byron Bay.

Vrijdag 11 november reden we Byron Bay in. Hier hebben we een dagje lekker op het strand gelegen en in de zee gezwommen. Op het infobord stond een waarschuwing voor een kans op Blue Bottles. We hadden geen idee wat dit precies was en er zwommen veel mensen in de zee, maar later kwamen we erachter dat het dus een kwallensoort is. Gelukkig zijn we deze niet tegen gekomen. Aan het einde van de dag namen we nog een kijkje bij de vuurtoren waarna we doorreden naar een drukke rest area langs de weg. Hier hebben we gebarbecued en overnacht.

Na het ontbijt reden we naar Surfers Paradise bij Gold Coast. Hier hebben we even rondgekeken en gewinkeld. Het plan was om naar het pretpark Dreamworld te gaan, maar vanwege het dodelijke ongeluk dat daar vorige maand plaats vond was het helaas nog gesloten. Daarom besloten we door te rijden naar Brisbane, waar we op een lokale camping hebben overnacht.

De volgende dag, zondag, gingen we naar de Lone Pine Koala Sanctuary. Hier hebben ze meer dan 100 koala’s en het is het oudste en grootste opvangcentrum ter wereld. Het staat ook goed bekend vanwege het fokprogramma. Naast Koala’s hadden ze nog een aantal andere native dieren, dus het was leuk om rond te lopen en meer te weten te komen over de dieren. Nadat we alles hadden bekeken gingen we in de middag de stad Brisbane verkennen. Ondanks dat er voor toeristen niet enorm veel te doen is, hebben we een leuke middag gehad en was het toch ook wel een mooie stad om te zien.

Op maandag gingen we naar een van de bekendste attracties rond Brisbane: Australia Zoo. Dit is veruit de grootste dierentuin van Australië en alles staat hier in het teken van de oprichters van de dierentuin: de familie Irwin. Vooral de nalatenschap van Steve Irwin kwam vaak terug door het park. Naast de vele diersoorten en indrukwekkende dieren, was het hoogtepunt van de dag de Wildlife Warriors Show. Dit vond plaats in het Crocoseum, een arena met plaats voor 5000 man en de plek waar Steve deze show ooit zelf opvoerde. Het hoogtepunt van de show was de enorme krokodil die werd uitgedaagd om aan te vallen.

Inmiddels zijn de laatste twee weken al aangebroken, maar gelukkig hebben we nog een mooi stuk Australië voor de boeg.

Het lijkt al lang geleden, maar intussen hebben we ook onze aftermovie van Indonesië kunnen uploaden. Dus voor een beeld bij de verhalen kunnen jullie op deze link klikken, dan komen jullie bij het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=NklPvfxSx9A (Zet hem op HD voor mooie weergave!)

1. Arjen en Marjan:
    15 november 2016
    Christiaan en Leonie,
    Wat hebben jullie veel gezien en ook veel kilometers afgelegd de afgelopen weken.
    We vinden het filmpje superleuk en mooi gemaakt!!
    Geniet van alles in jullie laatste 2 Australie weken.
    Lieve groet.
  2. K & KJ:
    25 november 2016
    Jullie hebben weer veel kilometers afgelegd en het nodige gezien ! De foto's zijn prachtig. Nog een goede laatste 2 weken in Australia en tot het volgende reisverhaal.